Saturday, September 18, 2010

Handphone Lampu Suluh a.k.a "Torchlight"

Kisah kehilangan XM 5800 ku telah tamat. Kini lahirlah buah fikiran antara nak beli hp baru ke tak nak. Macam-macam soalan yang aku fikir bile nak beli hp baru ni sebab kondisi aku skarang ni baru nak bekerja, bukan dah kerja. Kang kalau beli hp baru, sangkut pulak duit nak start keje nanti. So macam mana ni? Tiba-tiba aku terfikir;


" aku nak beli handphone, but is it just a need or urgent?"


Beli hp sebelum ni pun sebab nak guna WiFi, GPS, MMS, GigiBiru dan macam-macam lagi. Tapi bila fikir-fikir balik, aku tak la guna sangat pun function yang aku nak tu. So, aku perlu hp yang ada sumer function tu tapi bukan la urgent sangat. Nanti bile dah kaya dan ada duit lebih, boleh la beli la kan.


" bile nak kaya?" aku berfikir..

" insyaAllah ada rezki kalau diusahakan" jawab sendiri. =)


Apa yang "urgent" skarang ni adalah hp yang boleh sms, call dan menghidupkan semula nombor celcom yang dah hilang tu. Funtion-function lain adalah keperluan sahaja dan bukan urgent pun. Satu hari tu aku berbual dengan mak aku, tiba-tiba mak aku cakap;


" hp mak tu tak bunyi la bile ada orang call. pelik je. dah rosak ke appe ntah tu"

" ohw, jap-jap saya tengok mana tau boleh reset ke ape ke." cepat-cepat aku cakap.


Lepas reset terus ok hp mak aku tu. Alhamdulillah, terus berbunyi bila aku try call. Time aku tengah belek-belek hp mak aku tu, rasa tertarik dengan hp ni. Nipis pun nipis, boleh call dan sms pastu siap ada "torchlight" lagi.


" Nice!!! hp ni cam best jer mak sebab nipis. huhu". aku jerit dengan perlahan.

"mak, pinjam RM100. nak beli hp mcm mak". aku meminta. huhu..


Mak aku pun bagi RM100 (RM50 x 2). Nak dipendekkan cerita, aku pun beli la hp "torchlight" tu dan aku masukkan sim kad celcom kat hp tu. Happyyy nyer!! =p


********************

p/s: bile nak beli sesuatu tu, pandai-pandai la kite nak differentiate antara perlu dan penting/urgent. Kalau tak mampu macam aku, beli la yang patut-patut je. Peace!!

3 comments:

  1. Ahakz..welcome to the club..iphone pon takleh suluh menyuluh dalam gelap kat panggung wayang..hehehe

    ReplyDelete
  2. Biskot: haha... hp yg style! ko nk beli same gak ngan aku ek. =)

    CikguAzid: iphone tangkap line tak kuat. torchlight lg best. jom promote2!! haha

    ReplyDelete