Wednesday, September 8, 2010

Indahnya Permandangan


Savannah Hills!! Ini lah tempat yang aku kene pegi aritu sbb terlibat dengan program Dynamic Development. First time tengok tempat ni rase macam kt luar negara pn ade sbb mule-mule sampai je, nampak gate dia yang style. Terasa bukan main meronta-ronta teruja plak jiwa aku ni bile sampai dekat sini padahal sebelum pegi sini aku dah rase down giler sebab terpaksa. Bukan ape, program ni tak ikut jadual yang sepatutnya. Tak ke zalim tu? Hehe gurau je.. Sampai-sampai je, sumer peserta program berkumpul kat dewan. Lepas taklimat, aku dilantik jadi imam. Padahal aku rse aku kene jadi bilal mula-mula. Tapi dengan perasaan malu nk menolak, aku angguk je la kepala time dorang suruh aku jadi imam. Kang klo aku geleng kepala rase macam teruk sangat pulak sebab takut mencuba.


********************

Ketika solat qasar asar;


"Allah hu akbar!!" pastu aku terus la baca Alfatihah dan surah "dengan kuat dan yakin"

"Subhanallah!"suara makmum menegur

"Alamak, aku salah tajwid ke?" bisik hati aku. "Terus je la" rase cam takde salah je.


Terus buat jamak takhir zohor;


Sebelum aku start; ustaz tegur " Imam tak yah lagukan sangat !@#$% "

"ok" aku jawab, padahal aku tak perasan pn ape yang ustaz nk tegur. Ingat kan jangan berlagu.

"Allah hu akhbar!"aku pn terus baca Alfatihah.

"Subhanallah..." kedengaran suara makmum menegur. Aku dah berdegup-degup cuak takut salah baca. Aku perlahan kan sikit suara aku.

"Subhanallah.." makmum tegur lagi. Aku makin la cuak..

Lepas kali ketiga ditegur, baru aku perasan. Ni solat zohor dan asar, kenapa nak baca kuat. Giler malu aku. Tapi buat-buat cool je mintak maaf dekat ustaz dan semua jemaah.

********************



Permandangan indah ni aku snap sebelum balik ke naik bas. Sangat indah ciptaan Tuhan. Rase macam nak bergolak-golek je dekat atas padang ni macam dalam filem hindustan. Eh lupe nak citer, hostel dia tak best tapi kne bersyukur kan.

*******************

Moralnya;
Jangan gelabah biler ade orang suruh jadi imam walaupun ramai lagi yang layak. Cuba dulu, baru tau apa silap kita. Aku dah buat silap! Sabar je la..

No comments:

Post a Comment